„Generacja 2.0 Co nam pozostało po Polskiej Szkole Plakatu / Generation 2.0 What's Left After the Polish School of Poster”

14.05-2.06.2021

„Generacja 2.0 Co nam pozostało po Polskiej Szkole Plakatu / Generation 2.0 What's Left After the Polish School of Poster”

kuratorzy: dr Wojciech Domagalski, dr Maciej Zdanowicz 

Identyfikacja wizualna: Wojciech Domagalski
Aranżacja wystawy: Maciej Zdanowicz
Produkcja: Michał Czarny / Instytut Sztuk Wizualnych UJK w Kielcach

Odsłony wystawy: Centrum Ekspozycyjne Stara Kotłownia Wydziału Sztuki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (we współpracy kuratorskiej z dr. hab. Jarosławem Bujnym) oraz Nutting Art Gallery West Liberty University w Stanach Zjednoczonych (we współpracy kuratorskiej z Brianem Fenclem) 
honorowy patronat: JM Rektor Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, prof. dr hab. Stanisław Głuszek 
patronat medialny: Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie, TVP Kultura, Grafmag, Font Nie Czcionka, Magazif 
Osoby uczestniczące: Jakub Balicki, Edgar Bąk, Jarosław Bujny, Łukasz Chmielewski, Monika Cybulska, Justyna Czerniakowska, Fontarte (Artur Frankowski / Magdalena Frankowska), Karolina Grudzińska, Małgorzata Gurowska, Przemysław Hajek, Patryk Hardziej, Krzysztof Iwański, Tomasz Jędrzejko, Michał Kacperczyk, Izabela Kaczmarek-Szurek, Ryszard Kajzer, Zofia Klajs, Adam Klasa, Łukasz Kliś, Aneta Kosin, Karolina Kotowska, Sebstian Kubica, Ireneusz Kuriata, Stefan Lechwar, Michał Matoszko, Paweł Mildner, Julia Mirny, Aleksandra Niepsuj, Marek Osman, Karolina Pietrzyk / Mateusz Zieleniewski, Nikodem Pręgowski, Łukasz Rayski, Galeria Rusz (Joanna Górska / Rafał Góralski), Homework (Jerzy Skakun / Joanna Górska), Artur Skowroński, Vadym Solowski, Jakub Stępień, Mateusz Stradomski, Szymon Szymankiewicz, Jerzy Tchórzewski, Tomasz Tobolewski, Joanna Tyborowska, Marcin Urbańczyk, Aleksander Walijewski, Katarzyna Witczak, Marcin Władyka, Agnieszka Ziemiszewska

Wystawa prezentuje polski plakat współczesny twórców, którzy znacząco zaistnieli na krajowej i międzynarodowej scenie artystycznej po 2000 r. Postawione w tytule wystawy pytanie, o oddziaływania Polskiej Szkoły Plakatu na teraźniejsze postawy i praktyki, staje się pretekstem do zbadania jego obecnej kondycji. W projekcie udział bierze 51 artystów, reprezentujących najważniejsze ośrodki artystyczno-akademickie. Do udziału zaproszono artystów z najważniejszych ośrodków akademicko-artystycznych, m.in.: Cieszyna, Gdańska, Kielc, Krakowa, Łodzi, Olsztyna, Poznania, Szczecina, Torunia, Warszawy, Wrocławia. Tak szeroka prezentacja zapewnia możliwość konfrontacji różnorodnych postaw i praktyk, których wspólną cechą stanie się czas ich zaistnienia. Na wystawie zauważalne są przede wszystkim dwie tendencje. To z jednej strony działania oparte na eksponowaniu ilustracyjnej formy, nierzadko wykorzystującej efekty malarstwa, rysunku, kolażu, a z drugiej rozwiązania bazujące na prostocie, logice, akcentowaniu typograficznej konstrukcji. Tym samym mieszają się tu nurty, z których pierwszy jest bezpośrednim nawiązaniem do tradycji najlepszych lat polskiej sztuki plakatowej ubiegłego wieku, drugi odwołaniem do konstruktywistycznych wzorców.
Wystawa jest przyczynkiem do dyskusji na temat kondycji polskiego plakatu współczesnego, zwłaszcza w dobie jego swoistego renesansu, zdobywającego popularność wśród studentów kierunków artystycznych, dynamicznie zaznaczających się debiutów w jego obszarze, sukcesów na płaszczyźnie krajowej i międzynarodowej. W ramach przygotowywanego wernisażu online, przyjmującego postać panelu dyskusyjnego zadadajemy pytania o swoistość cech polskiego plakatu, jego odmiany regionalne, kierunki w jakim zmierza medium plakatowe w odniesieniu do komunikacji cyfrowej, miejsca jakie zajmuje w dyskursie publicznym.

 

Aktualności / Wydarzenia

We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.