„Nie samym plakatem żyje człowiek”
Osoby uczestniczące: Rafał Dominik, Tadeusz Dominik, Félix González-Torres (Kuba/USA) i Christopher Wool (USA), Jan Młodożeniec, Damian Nowak, Łukasz Rayski, David Shrigley (UK), Rirkrit Tiravanij (Tajlandia), Filip Zagórski
Kurator: Wojciech Domagalski
Identyfikacja wizualna: Wojciech Domagalski
Aranżacja wystawy: Wojciech Domagalski
Produkcja: Marcin Bracha / Instytut Sztuk Wizualnych UJK w Kielcach
Patronat honorowy: Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie
Patronat medialny: Notes na 6 Tygodni, Magazyn SZUM
„Nie samym plakatem żyje człowiek” to międzynarodowa wystawa plakatu, grafiki
artystycznej i malarstwa towarzysząca 29. Międzynarodowemu Biennale Plakatu
w Warszawie. Kielecka ekspozycja powstała w cieniu „Wielkiej Góry” – monumentalnej
prezentacji kilkuset plakatów w Galeriach Pałacu Czapskich przy Krakowskim Przedmieściu
5. Tutaj, w Kielcach, stawiamy na przeciwieństwo: kameralną, minimalistyczną formę, która
z premedytacją unika nadmiaru i pozwala skupić się na każdym obiekcie z osobna.
W sali ekspozycyjnej prezentujemy czternaście prac na papierze– malarskie realizacje
twórców plakatów i grafiki artystów o rodowodzie malarskim. W naszym ujęciu „grafika” nie
istnieje w oderwaniu od „malarstwa”: bez umiejętności malarskich nie powstanie plakat, zaś
bez wrażliwości graficznej trudno zbudować obraz. Odwieczne pytania o hierarchię dyscyplin
– czy „należy się” do malarstwa, grafiki czy plakatu – tracą tu sens. Wystawa pokazuje, że
interdyscyplinarność nie tylko wzbogaca, ale i spaja różne drogi twórcze.
Widzowie zobaczą m.in siedem plakatów: świeżo wydrukowany projekt na 100‐lecie „The New York Times”, w którym stu artystów interpretuje liczbę 100; „Please love me!” Filipa Zagórskiego; druki dla Cricoteki Damiana Nowaka, „Art is Rice and Watermelon” przygotowany na 53. Biennale w Wenecji przez Rirkrita Tiravaniji, odnoszącego sztukę do codziennych doświadczeń oraz dwa plakaty Davida Shrigleya („Signs of the Zodiac” i „It Was Worthwhile Doing This”), artysty, który sprawnie operuje rysunkiem, grafiką, rzeźbą
i animacją, a projektowanie plakatów traktuje jako integralny element swojej praktyki.
Dalszą część ekspozycji tworzą gwasze Jana Młodożeńca, obrazy Łukasza Rayskiego (akryl
na kartach książki), sitodruki Rafała i Tadeusza Dominików oraz obiekt „Untitled” Felixa
Gonzáleza‐Torresa i Christophera Woola. Ta ostatnia praca- arkusz papieru, wyniesiony
(zgodnie z ideom Artystów) w 2017 roku z wystawy „Revolution” z Sammlung Hoffman
w Berlinie, po 8 latach staje się częścią naszej ekspozycji jako interaktywna instalacja, która
zmusza do refleksji nad pamięcią, rolą widza i trwaniem dzieła.
Celem wystawy jest podkreślenie znaczenia interdyscyplinarności w sztuce wizualnej oraz
ukazanie, że plakat, grafika i malarstwo mogą harmonijnie współistnieć, co dowodzi, jak
szerokie i otwarte są (dziś) możliwości sztuki.