„Życzymy Państwu przyjemnej podróży! / Have a Nice Travel!”

06.10-29.10.2023
„Życzymy Państwu przyjemnej podróży! / Have a Nice Travel!”

Osoby uczestniczące: Jan Bajtlik, Yael Bartana (Izrael) and The League (Izrael), Edgar Bąk, Henryk Biełkowski, Dawid Błażewicz, Moritz Borchardt (Niemcy), Bohdan Butenko, Bolesław Chromry, Justyna Czerniakowska, Fajne Chłopaki, Wojciech Domagalski, Farmazon, Jerzy Flisak, Wiktor Górka, Antonius M. Guthschmidt (Holandia), Yurko Gutsulyak (Ukraina), Hakobo, Hubert Hilscher, Homework, Krzysztof Jung, Melhior Imboden (Szwajcaria), Witold Janowski, Ryszard Kajzer, Piotr Karski, Kink (Hiszpania), Łukasz Kowalski, Alicja Kultys, Uwe Loesch (Niemcy), Lech Majewski, Maria Mencwel, Jan Młodożeniec, Józef Mroszczak, J. Morrison (USA), Ola Niepsuj, Piotr Olejarz, Pan tu nie stał, Piotr Pietrzak, Dasha Podoltseva (Ukraina), Łukasz Rayski, Szymon Szymankiewicz, Zofia Stryjeńska, Syfon Studio, Waldemar Świerzy, Henryk Tomaszewski, Tadeusz Trepkowski, Victor Vasarely (Węgry), Isana Wada (Japonia)

Kurator: Wojciech Domagalski
Identyfikacja wizualna: Wojciech Domagalski
Aranżacja wystawy: Wojciech Domagalski
Produkcja: Marcin Bracha / Instytut Sztuk Wizualnych UJK w Kielcach

Wystawa towarzysząca 28. Międzynarodowemu Biennale Plakatu w Warszawie

Patronat honorowy: JM Rektor Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach prof. dr hab. Stanisław Głuszek, Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie
patronat medialny: Font nie czcionka!, Grafmag, Magazif, Magazyn SZUM, Notes na 6 tygodni, Polish Graphic Design, Radio Kielce, Telewizja Świętokrzyska


Chcemy przyjemnych i bezpiecznych podróży. Chcemy zwiedzać Świat. Chcemy poznawać Świat pełen różnorodności. Chcemy podróżować odpowiedzialnie, w poszanowaniu dla środowiska i drugiego człowieka. Chcemy przyjemnego i bezpiecznego Świata!
Postpandemiczna rzeczywistość, rozgrywające się na naszych oczach konfikty, wojny, wreszcie kryzys klimatyczny i migracyjny ograniczają swobodę podróży. Mające miejsce jeszcze nie tak dawno otwarcie możliwości do przemieszczania się, zwiedzania szybko, tanio, niemal bez przeszkód niewątpliwie poskutkowało zbliżeniem ludzi. Widać jednak, że niezupełnie. Paradoksalnie czas globalizacji, masowej turystyki, szerokiej dostępności do wiedzy doprowadził do wzrostu nieporozumień, radykalizmów, pojawienia się nowych i utrwalenia starych podziałów. Niepohamowany konsumpcjonizm i nierówne traktowanie społeczeństw doprowadziło do szybkiego wyeksploatowania znacznych obszarów globu, powstania miejsc niezdatnych do życia. W obliczu tego kryzysu podejmujemy temat plakatu miejsca, który objawia swą tematyczną specyfikę w aspekcie turystyki i marketingu miast, regionów, państw, dialogu międzykulturowego, promocji materialnego i niematerialnego dziedzictwa historyczno-kulturowego, przyrody ożywionej i nieożywionej.
O czym powiedzieć, by opowiedzieć o tym, co jest najważniejsze? Jaką formę i treść powinna przybrać pocztówka z Rosji, list z Polski lub pozdrowienia z Korei? Czy to prawda, że już nie ma dzikich plaż? W obecnym czasie wydawałoby się daleki od zaangażowania społecznego plakat miejsca, przyjmuje opiniotwórczą, komentującą formę. Bliski Wschód z Iranem i Izraelem, Białoruś, Ukraina, Polska… prawa kobiet i mniejszości, polityka, społeczeństwo, kultura i historia… wszystko to tworzy mozaikę kryzysów i konfliktów I poł. XXI w.
Wystawę tworzą plakaty i „nie plakaty”, w tym osobliwości z miejsc bliskich i dalekich, znanych i nieznanych, w których różnorodności odbija się bogactwo, ale i kondycja naszego Świata. Zapraszamy i życzymy Państwu, co najmniej, bezpiecznej podróży!

 
We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.