• Kontakt
  • BIP
  • Przetargi
  • Biblioteka
  • Wydawnictwo
  • Wirtualna Uczelnia
  • Czasopismo UJK
  • Poczta UJK
  • Polski Język Migowy
  • Szukaj
Godło i logo UJK
Logo UJK Logo UJK
Logo UJK Logo UJK
  • O CSW ArtLab
    • Misja i cele
    • Rada programowa
    • Zespół
    • Wpływy społecznogo-gospodarcze
    • Praktyki i staże
  • Galeria Level 1
    • Aktualna wystawa
    • Archiwum wystaw
    • Plan Galerii i infrastruktura
  • Galeria Level 2
    • Aktualna wystawa
    • Archiwum wystaw
    • Plan Galerii i infrastruktura
  • Galeria Corner
    • Aktualna wystawa
    • Archiwum wystaw
    • Plan Galerii i infrastruktura
  • Laboratorium edukacji
    • Aktualnie realizowane projekty
    • Archiwum projektów
    • Mały Kongres Kultury Kielc i Regionu Świętokrzyskiego
    • Oferta dla przedszkoli, szkół
    • Podcasty o sztuce
  • Wydarzenia cykliczne
    • Doświadczanie nowoczesności
    • Jestem Art&Design
    • Migracje Transgraficzne
    • Sztuka plakatu współczesnego
  • Indeks osób artystycznych
  • CSW ArtLab - About

Wystawa pokonkursowa 32. edycji konkursu na plakat bezpieczeństwa pracy „Budownictwo XXI w.”

 

9.11 – 11.12.2023
Wystawa pokonkursowa 32. edycji konkursu na plakat bezpieczeństwa pracy „Budownictwo XXI w.”
Kurator wystawy: Marek Osman
Kurator konkursu: Agnieszka Szczygielska
Aranżacja wystawy: Marek Osman
Organizator konkursu: Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy
Współorganizatorzy konkursu:
Wydział Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie
Wydział Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi
Wydział Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Opis tematyki 32. edycji konkursu na plakat bhp – „Budownictwo XXI wieku”:
Wiek XXI przyniósł wiele zmian w zakresie sposobu wykonywania oraz organizacji pracy, jednak nie zmieniło to faktu, że sektor budowlany nadal pozostaje w czołówce najbardziej wypadkogennych rodzajów działalności, w których dochodzi do dużej liczby wypadków o najpoważniejszych skutkach dla zdrowia i życia.
Z danych Państwowej Inspekcji Pracy wynika, że w latach 2016–2020 podczas pracy w budownictwie zostało poszkodowanych ok. 25 tys. osób. Najwięcej poszkodowanych odnotowano przy wznoszeniu nowych budynków oraz przy pracach rozbiórkowych, wyburzeniach i remontach. Prawie 44% pracujących na budowach uległo wypadkom z powodu upadku z wysokości. Zdarzenia, w wyniku których pracujący najczęściej ulegali wypadkom, to: ześlizgnięcia, upadki, uderzenia pracujących przez spadające z góry przedmiot z powodu załamania się czynnika materialnego, pociągnięcia pracujących w dół oraz przewrócenia się na nich czynnika materialnego (ok. 30% pracujących w budownictwie).
Poziom bezpieczeństwa pracy w budownictwie wynika przede wszystkim z mnogości zagrożeń, na które są narażeni pracownicy oraz ze specyfiki tej pracy. Pracownicy budowlani wykonują swoje obowiązki w narażeniu na: czynniki niebezpieczne, które w nagły sposób mogą spowodować utratę zdrowia i życia (czynniki mechaniczne, prąd elektryczny, materiały łatwopalne czy grożące wybuchem urządzenia ciśnieniowe); czynniki szkodliwe, które mogą powodować utratę zdrowia lub życia, ale w dłuższym okresie (m.in. hałas, drgania mechaniczne, niska temperatura, wysoka wilgotność powietrza, nieprawidłowe oświetlenie, środki do impregnacji drewna, rozpuszczalniki, dymy asfaltów, pyły); oraz czynniki uciążliwe, które mogą powodować dysfunkcje organizmu pracownika po dłuższym czasie, niekiedy nawet choroby (nienaturalna postawa ciała w trakcie wykonywania pracy, podnoszenie i przenoszenie ciężarów, stres).
Zagrożeń należy także szukać we wszystkich nieprawidłowościach i odchyleniach od normalnej organizacji pracy. Często nieprawidłowości te wynikają z szybkiego tempa pracy oraz krótkich terminów realizacji projektów budowlanych. Budowa jest też miejscem, gdzie każdy z podwykonawców ma swoją wizję pracy, pracowników, własne służby nadzorujące oraz własne i wypożyczone urządzenia. Na każdej budowie panuje więc określona kultura organizacyjna, będąca wypadkową kultur przedsiębiorstw, których pracownicy wykonują prace. Składa się na nią stan warunków i organizacji pracy oraz zachowań pracowników budowy wynikający z przestrzegania przepisów i zasad bhp przez wszystkich uczestników inwestycji budowlanej.
Współczesne procesy budowlane są coraz bardziej zaawansowane technologicznie i z tego względu pojawiają się nowe zagrożenia. Plac budowy jest miejscem, w którym jest użytkowany cały szereg maszyn, urządzeń i pojazdów budowlanych. Do krajobrazu rozbudowujących się miast polskich wpisały się urządzenia instalowane czasowo na placach budowy, takie jak żurawie wieżowe, dźwigi budowlane czy ruchome podesty. Dostępność i różnorodność tych urządzeń pozwala ludziom zarówno realizować prace na wysokości, jak i przemieszczać ładunki i osoby na stanowiskach pracy. Niestety, wraz ze wzrostem liczby eksploatowanego sprzętu, zwłaszcza mobilnego – rośnie zagrożenie dla pracowników.

 

„Życzymy Państwu przyjemnej podróży! / Have a Nice Travel!”

06.10-29.10.2023
„Życzymy Państwu przyjemnej podróży! / Have a Nice Travel!”

Osoby uczestniczące: Jan Bajtlik, Yael Bartana (Izrael) and The League (Izrael), Edgar Bąk, Henryk Biełkowski, Dawid Błażewicz, Moritz Borchardt (Niemcy), Bohdan Butenko, Bolesław Chromry, Justyna Czerniakowska, Fajne Chłopaki, Wojciech Domagalski, Farmazon, Jerzy Flisak, Wiktor Górka, Antonius M. Guthschmidt (Holandia), Yurko Gutsulyak (Ukraina), Hakobo, Hubert Hilscher, Homework, Krzysztof Jung, Melhior Imboden (Szwajcaria), Witold Janowski, Ryszard Kajzer, Piotr Karski, Kink (Hiszpania), Łukasz Kowalski, Alicja Kultys, Uwe Loesch (Niemcy), Lech Majewski, Maria Mencwel, Jan Młodożeniec, Józef Mroszczak, J. Morrison (USA), Ola Niepsuj, Piotr Olejarz, Pan tu nie stał, Piotr Pietrzak, Dasha Podoltseva (Ukraina), Łukasz Rayski, Szymon Szymankiewicz, Zofia Stryjeńska, Syfon Studio, Waldemar Świerzy, Henryk Tomaszewski, Tadeusz Trepkowski, Victor Vasarely (Węgry), Isana Wada (Japonia)

Kurator: Wojciech Domagalski
Identyfikacja wizualna: Wojciech Domagalski
Aranżacja wystawy: Wojciech Domagalski
Produkcja: Marcin Bracha / Instytut Sztuk Wizualnych UJK w Kielcach

Wystawa towarzysząca 28. Międzynarodowemu Biennale Plakatu w Warszawie

Patronat honorowy: JM Rektor Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach prof. dr hab. Stanisław Głuszek, Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie
patronat medialny: Font nie czcionka!, Grafmag, Magazif, Magazyn SZUM, Notes na 6 tygodni, Polish Graphic Design, Radio Kielce, Telewizja Świętokrzyska

Więcej…

II. Konkurs Jestem Art & Design FEST 2024

 13.07 – 30.08.2024
II. Konkurs Jestem Art & Design FEST 2024
Osoby uczestniczące: Natalia Bafia, Konrad Białacki, Damian Bisikiewicz, Radosław Boszczyk, Klaudia Domagała, Weronika Grygiel, Hauer Natalia, Oliwia Horyń, Julia Jarczyńska, Julia Kacperek, Kinga Klimek, Natalia Kościańska, Maja Kotaś, Rozalia Kozub, Maja Kucharzak, Karolina Kulczycka, Natalia Kwiecień, Weronika Maj, Zuzanna Malec, Anna Mazur, Wiktoria Morawska, Zuzanna Nowocień, Ilona Oczkowicz, Agnieszka Pałgan, Wiktoria Parkita, Natalia Piróg, Barbara Podgórska, Michał Podlasiewicz, Amelia Rutkowska, Adam Sadrak, Patrycja Sieradzka, Karol Stąpor, Agnieszka Strząbała, Małgorzata Strzępka, Natalia Syniepupova, Agata Tusień, Jan Witkowski, Estera Wrona

Kuratorzy: Magdalena Leśniak, Wojciech Domagalski, Grzegorz Sowiński
Identyfikacja wizualna: Katarzyna Szewczyk
Aranżacja wystawy: Magdalena Leśniak, Wojciech Domagalski, Grzegorz Sowiński Honorowy Patronat: JM Rektor Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, prof. dr. hab. Stanisław Głuszek, Prezydentka Miasta Kielce, Agata Wojda, Burmistrz Miasta i Gminy Nowa Słupia, Andrzej Gąsor

Partnerzy, Fundatorzy: Muzeum Historii Kielc, Instytut Dizajnu w Kielcach, Buskie Samorządowe Centrum Kultury, Galeria Współczesnej Sztuki Sacrum „Dom Praczki” w Kielcach, Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Turystyki w Rudkach, Kielecki Park Technologiczny i Creo Concept, Kielecka Fabryka Mebli, Park Kultury w Starachowicach
Dom Kultury „Zameczek” w Kielcach, Teatr Lalki i Aktora Kubuś w Kielcach im. Stefana Karskiego, Och!Fundacja i FERMENT Neobistro, Centrum Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami UJK w Kielcach, Sekcja Promocji UJK w Kielcach
Patronat medialny: Polskie Radio Kielce, TVŚ Telewizja Świętokrzyska, GRAFMAG

Więcej…

Violetta Kulikowska-Parkasiewicz

24.04-16.05.2025
Violetta Kulikowska-Parkasiewicz
(w ramach współpracy z UWM w Olsztynie)

kurator: Maciej Zdanowicz
Identyfikacja wizualna: Wojciech Domagalski

Aranżacja wystawy: Violetta Kulikowska-Parkasiewicz
Produkcja: Marcin Bracha / Instytut Sztuk Wizualnych UJK w Kielcach

Wioletta Kulikowska-Parkasiewicz tworzy przestrzenie zawieszone pomiędzy jawą a snem, pomiędzy obecnością a przeczuciem, realnym i wyobrażonym. Jej rysunki nie są reprezentacją rzeczywistości – stają się jej sublimacją. Medium rysunku, rozumianego tu jako medytacyjny akt powtarzalnego gestu, przekształca się w narzędzie wyciszenia i kontemplacji. Ołówkowa kreska, srebrzysta i ulotna, jak nić prowadzi nas w głąb – ku powierzchni, która nie tyle zasłania, co odsłania to, co ukryte. Kulikowska-Parkasiewicz operuje w granicznych stanach percepcji, prowadząc widza na pogranicze sacrum i profanum, w strefę liminalną, w której – jak pisał Victor Turner – możliwa staje się transformacja. Jej prace działają jak portale: wyciszone, lecz nasycone, skromne formalnie, a zarazem bogate znaczeniowo.
W „tkanych” obrazach autorki powraca idea rytuału – rysunek staje się formą duchowej praktyki. Taki wymiar obecny jest również w twórczości Agnes Martin i Viji Celmins – artystek, które nie potrzebowały wielkich narracji ani spektakularnych gestów, by zaprosić widza do stanu wewnętrznej ciszy. Ich prace – jak i rysunki Kulikowskiej-Parkasiewicz – nie opowiadają historii, lecz trwają, emanując spokojem i skupieniem. U Martin medytacyjna siatka linii odsłaniała wewnętrzną równowagę i transcendencję; u Celmins realistyczne, niemal fotograficzne przedstawienia powierzchni (fal, nieba, pustyni) zapraszały do kontemplacji nieskończoności i nieuchwytności. U Parkasiewicz – powierzchnia rysunku staje się odbiciem głębi, obrazem, który nie narzuca się, lecz zaprasza do bliskiego, czułego spojrzenia.
Takie ujęcie głębi wpisuje się w ideę poetyki przestrzeni Gastona Bachelarda, który pisał o domowych zakamarkach, niszach, muszlach i szufladach jako miejscach snucia marzeń, pogłębionej refleksji i schronienia dla duszy. Jej prace to właśnie takie intymne schronienia, gdzie zamiast ekspresji – jest kontemplacja, zamiast głośnego przekazu – pogłębione wsłuchiwanie się w bycie. Prace te nie tyle przedstawiają wnętrze, ile same się nim stają – przestrzenią zamieszkałą przez ciszę. Z kolei sięgając po pojęcie chôra u Julii Kristevej, można dostrzec, że rysunki te rozgrywają się w sferze pre-symbolicznej, jeszcze przed językiem, przed nazwaniem. To matryce obecności, strefy wibracji, pulsowania, przed werbalną świadomością – jakby echo pierwotnego łona, przestrzeni, w której kształtuje się tożsamość, ale jeszcze nie została określona. To także strefa cielesności i zmysłowości – nie poprzez obraz ciała, lecz poprzez rytm i tempo tworzenia, niemal oddech artystki w linii. Chôra to miejsce chaosu i narodzin formy – a prace Parkasiewicz są właśnie śladem narodzin znaczenia. 

Więcej…

„O projektowaniu tego, czego nie sposób unieść”

 

24.06 - 30.07.2025
Resul Ay, Wojciech Domagalski, Maciej Zdanowicz
„O projektowaniu tego, czego nie sposób unieść”

kurator: Maciej Zdanowicz
Identyfikacja wizualna: Wojciech Domagalski
Aranżacja wystawy: Resul Ay
Produkcja: Marcin Bracha / Instytut Sztuk Wizualnych UJK w Kielcach

Wojna nie kończy się na froncie. Jej fala uderzeniowa rozchodzi się przez ciała, języki, archiwa, piksele i spojrzenia. Niszczone są domy, ale też opowieści. Przerywa się nie tylko linie zaopatrzenia, lecz także linie sensu. Jak w takim świecie projektować? Jak tworzyć obrazy, które nie zdradzą bólu, nie wypaczą cierpienia, nie skryją rzeczywistości za mgłą estetycznej ułudy?

Designing the Unbearable to projekt powstały z potrzeby zmierzenia się z tą niemożliwością – z potrzebą dania formy doświadczeniu, które formy się wymyka. Uczestniczą w nim artyści i projektanci z Polski i Turcji – ci, którzy wojnę przeżyli, przeżywają lub noszą ją jako cień zapisany pod skórą. Ich prace: plakaty, grafiki cyfrowe, filmy, animacje – to nie opowieści „o wojnie”. To opowieści z jej wnętrza. To świadectwa nieuporządkowane, fragmentaryczne, czasem nieme. To ślad afektywnego wstrząsu, nie dającego się ująć w żadną logiczną narrację.

Więcej…
  1. Gdy rzeczywistość drży – czas zatrzymany. Światy równoległe Ingi Levi w Galerii Level 2 CSW ArtLAB

Strona 2 z 3

  • 1
  • 2
  • 3

Uniwersytet Jana Kochanowskiego

  • Uniwersytet prowadzi kształcenie na 58 kierunkach studiów i blisko 150 specjalnościach z zakresu niemal wszystkich dziedzin naukowych, w tym humanistyki, nauk społecznych, nauk medycznych i nauk o zdrowiu, nauk ścisłych i przyrodniczych, sztuki

Najnowsze w BIP

  • Zarządzenia Rektora w 2025 roku
  • Uchwały Senatu Uczelni w 2025 roku
  • Pisma Okólne Rektora 2025
  • Komunikaty Rektora 2025
  • Zarządzenia Kanclerza Uczelni w 2025 roku
  • Zarządzenia Dyrektora Szkoły Doktorskiej w 2025 roku
  • Uchwały Rady Uczelni w 2025 roku

 

    • Kontakt dla mediów
    • Uniwersyteckie Centrum Mediów
    • Radio Fraszka
    • Deklaracja dostępności
    • Dostępność Uczelni
    • Równość Płci
    • Ochrona danych osobowych
    • Polityka antykorupcyjna
    • Społeczna Odpowiedzialność Uczelni
    • Europejska Karta Naukowca
    • Biuletyn Informacji Publicznej

Main Menu

  • O CSW ArtLab
    • Misja i cele
    • Rada programowa
    • Zespół
    • Wpływy społecznogo-gospodarcze
    • Praktyki i staże
  • Galeria Level 1
    • Aktualna wystawa
    • Archiwum wystaw
    • Plan Galerii i infrastruktura
  • Galeria Level 2
    • Aktualna wystawa
    • Archiwum wystaw
    • Plan Galerii i infrastruktura
  • Galeria Corner
    • Aktualna wystawa
    • Archiwum wystaw
    • Plan Galerii i infrastruktura
  • Laboratorium edukacji
    • Aktualnie realizowane projekty
    • Archiwum projektów
    • Mały Kongres Kultury Kielc i Regionu Świętokrzyskiego
    • Oferta dla przedszkoli, szkół
    • Podcasty o sztuce
  • Wydarzenia cykliczne
    • Doświadczanie nowoczesności
    • Jestem Art&Design
    • Migracje Transgraficzne
    • Sztuka plakatu współczesnego
  • Indeks osób artystycznych
  • CSW ArtLab - About